23.10.17

#metoo

Kom på att jag måste ju faktiskt också beröra hela #metoo "kampanjen" som pågått den senaste tiden. Jag hoppas att jag inte skriver det här nu för att jag ska kunna titta tillbaka och minnas den här tiden som känns så häftig och så stark. Det liksom känns hela vägen in i märgen som att det faktiskt är nu det händer, förändring. Det känns otroligt häftigt. Jag hoppas att det här verkligen är startskottet, att det här verkligen kommer att leda till en riktig förändring. Jag hoppas att det här kommer bli en viktig fråga inför kommande val, att det rättsväsen vi har kommer att få sig en välbehövlig uppdatering kring dessa frågor och att det kommer fortsätta pratas om detta tills det inte längre behövs och så ett tag till efter det. Jag hoppas att det är något som det börjar pratas om i yngre åldrar, att förskolor, skolor, idrottsföreningar etc kommer ha det som ett givet inslag och jag hoppas att jag inte kommer behöva gå med andan i halsen och se mig över axeln när jag rör mig utomhus efter att det har blivit mörkt ute.

Ja det är mycket man hoppas på men framförallt hoppas jag på att den styrkan jag känner idag inte bara är pga en fluga och att vi om ett par veckor är tillbaka precis där vi började.



En tjej på blotta 19 år, än så länge lyckligt ovetandes om vilket strypgrepp patriarkatet hade och skulle komma att ha på mig. 
Tills nu då förstås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar