24.10.16

Madrid!

Okej så det där blev ju 2 jäkla intensiva dygn!
Igår gick vi upp tidigt för att ta buss och metro in till citykärnan i Madrid, det tog lite mer än en timme. Hette visst Puerta del Sol. Ironiskt det där att det hette Sol, spöregnade mest hela tiden igår.. Hittade iaf ett frukostställe ganska snart där vi lyckades få tag på mat som passade alla allergier, kostade dock en mindre förmögenhet. Efter det skulle vi gå till en stor park inne i Madrid, El Retiro-parken. Vi gick fel och hamnade vid the royal palace istället, gjorde inte så mycket det var ju pampigt det med. På vägen tillbaka och mot parken gick vi förbi Mercado de San Miguel, en lyxig saluhall där man kunde gå in och köpa en massa olika godsaker. Älskart! Helt fantastiskt var det!

Vi gick vidare, passerade plaza de mayor och gick längs med en massa mysiga gator med hur mycket fina caféer och restauranger som helst. Tråkigt nog kunde vi ju inte testa alla på de få timmarna vi hade där. Kom fram till parken till slut, var en liten marknad på vägen där jag och Issa fyndade lite båda två. Inne i parken delade vi på oss, Josefine och Moa gick vidare till prado-museet medans jag o Issa tog vägen förbi glaspalatset. (Inte att glömma att det regnar i stort sett hela tiden).
Vi gick sen tillbaka in mot city och hittade ett cafe där vi passade på att vila benen och fick i oss lite ny energi. Vidare sedan mot samma saluhall igen för att mumsa lite till... Efter det var det dags att hitta ett nytt ställe för att lite senare få i oss middag. Issa o jag hade ju bokat flamencoshow på kvällen så vi rörde oss mot där den skulle vara och hittade ett jättemysigt ställe. Åt paella och drack sangria och strax innan vi skulle gå vidare kom Moa och Josefine och gjorde oss sällskap. Flamencoshowen var fantastisk, jag blev lite smått frälst! Höll bara på i en timme och sen fick vi skynda oss till metron för att vi sen skulle hinna med sista bussen hem. Sov betydligt bättre inatt kan jag säga..

Så idag har varit resdag, åkte direkt till Toledo för o äta frukost (blev dock lunch för där fanns inget i frukostväg som passade mina allergier). Issa var en kämpe när vi råkade hamna mitt inne i smeten med bilen och det var smala gator, massa folk och enkelriktat. Här var det desto billigare o äta, på vischan i Spanien är det inte så himla dyrt. Speciellt inte med frukost. Hoppade in i bilen igen och nästa stopp blev Granada. Vi tog oss upp till Alhambra som tydligen är världskänt som en superdupervacker plats (aldrig hört talas om), biljetterna för att gå in idag var dock slutsålda så vi promenerade runt området lite, hittade en mysig uteservering och käkade middag. Nu hade äntligen solen tittat fram igen!

Nu är vi hemma och ska sova som en gris inatt har jag tänkt. Lägger upp bilder imorgon, Godnatt!